Karahiontaa ja karan kunnostusta

Kartio on usein koneistuksen heikoin lenkki. Muualla koneessa on suojatut rakenteet, sovitetut vastepinnat, vaihdettavat työkalut, numeerinen kompensointi ja huolto tehty ajallaan – kartiossa ei. Kulunut kartio voi vähentää kääntöpalan käyttöikää jopa 50 %.

Hiomme karakartion paikan päällä. Pääsemme lähes poikkeuksetta alle 15 um heittoon 300 mm matkalla. Hionnan yhteydessä tarkastamme laakeroinnin kunnon, vetovoiman ja karan suuntauksen.

Työ suoritetaan konetta purkamatta. Hiomme pyörivien työkalujen kartiot sekä vaaka- ja pystykaraiset koneet sorvin kartiot. Oli kyseessä BT, ISO 30/40/50, Morse, HSK, sorvin pakan kiinnityskartio. Jos se on kartio pysymme todennäköisesti hiomaan sen.

IMG_0059_web

 

IMG_2044_web

Erikoishiomakone tekee itse kaikki työliikkeet: koneen tai ohjauksen mahdolliset epätarkkuudet eivät vaikuta, lukuunottamatta mahdollista karalaakeroinnin välystä.

Älä hio kartiota käsin, tai kiinnittämällä hiomakone pöytään ja ajamalla koneen ohjelmalla. Tämä vaikeuttaa merkittävästi kartion kunnostusta, tai jopa tuhoaa sen korjauskelvottomaksi!

Pääsemme apuun usein jo seuraavana päivänä. Koneen seisokkiaika on lyhyt n. 3-5h.

Karahionnalla:

  • parannat pinnanlaatua
  • parannat lastuamisarvoja
  • pidennät koneen arvokkaiden osien kestoa
  • lisäät työkalujen kestoikää ja vähennät työkalun
  • rikkoutumisriskiä.

 


 

Karan kunnostus

Näin se tapahtuu:

1. Purku
Puramme karan koneestanne, tai puratte sen itse ja lähetätte meille.

2. Tarkastus
Kun kara saapuu meille tarkastamme sen kunnon optisesti ja teknisesti sekä kirjaamme sen pöytäkirjaan. Mikäli mahdollista suoritamme lyhyen koeajon, havaitaksemme mahdolliset viat, jotka havaitaan vain käytössä.

3. Purku ja kustannusarvio
Vaurion laadun ja syyn selvittämiseksi, sekä kunnon tarkistamiseksi puramme karan osiinsa. Osat puhdistetaan ja mitataan (tärkeiltä osin). Vaurioituneet/vialliset osat dokumentoidaan (ja kuvataan) Näiden tietojen pohjalta annamme kustannusarvion karan kunnostuksesta.

4. Tilaus
Kustannusarvion pohjalta teidän on helppo päättää korjataanko kara, ja mitä osia kunnostetaan.

IMG_0071_web

5. Hankinta ja kunnostus
Purku/puhdistustyön ohella selvitämme/hankimme varaosat. Kunnostamme kuluneet osat kuten akseli, laakeripesä, tiivistepesä, työkalukiinnitys. Jos kunnostus ei ole mahdollista teemme osat uusiksi.

6. Tasapainotus
Kaikki pyörivät osat tasapainotetaan. Tämä on edellytys, että kone toimii ilman värinää, ja laakerit kestävät.

7. Kasaus
Uudet ja tarkastetus komponentin kasataan jälleen.

8. Sisäänajo, tasapainotus
Ajamme karalla sisäänajo-ohjelman jolla varmistetaan laakerirasvan tasainen leviäminen. Lopullinen tasapainotus.

9. Koeajo ja laadunvarmistus
Lopuksi jokainen kara koeajetaan. Samalla dokumentoidaan kaikki arvot, kuten käyntilämpötila, värinä, pyörimisen keskeisyys, vetovoima, pulssianturi jne.

10. Asennus koneeseen
Toiveenne mukaan lähetämme karan teille, tai tulemme asentamaan sen koneeseen. Suosittelemme karahionnan suorittamista koneeseen asennuksen jälkeen. Voimme toki tehdä sen myös purettuna.

Karan rakenteesta, vaurioiden laajuudesta ja osien saatavuudesta riippuen operaatio kestää parista päivästä pariin viikkoon.

Soita